Pri Društvu za širjenje filmske kulture KINO! smo izdali študijo Vzgoja za film: Razprava o poučevanju filma v šolah in drugih okoljih Alaina Bergalaja. Monografija je izšla v Zbirki kamera, ki jo izdajamo skupaj z zavodom Membrana, njen izid pa smo proslavili z obiskom avtorja, pri čemer so nam pomagali Francoski inštitut, Slovenska kinoteka in Javni zavod Kinodvor. 

V sklopu avtorjevega obiska sta se odvila naslednja dogodka:

sreda, 22. marec ob 18:00–20:00 v Slovenski kinoteki: Predstavitev knjige Vzgoja za film in pogovor z avtorjem Alainom Bergalajem

Alain Bergala sodi med najvidnejša imena sodobne francoske filmske misli in pedagogike. V svojem bogatem udejstvovanju na filmskem področju je pustil najvidnejši pečat kot glavni urednik slovite revije Cahiers du cinéma, kot avtor študij o Jean-Lucu Godardu, v zadnjem času pa predvsem kot filmski pedagog – vodja državnega projekta »Film v šoli«. Izkušnja z uvajanjem filma v francoski šolski sistem predstavlja tudi jedro monografije Vzgoja za film.

Vzgoja za film: Razprava o poučevanju filma v šolah in drugih okoljih je hkrati teoretsko delo in praktični priročnik, je svojstvena filmska avtobiografija in obenem manifest nove pedagogike, je premislek o poučevanju filma, a tudi razprava o filmski umetnosti nasploh, je motivacija za pedagoške delavce in didaktično-metodološka podpora uvajanja filma v šole.

Nobene poti ni – ne ravne, ne vijugaste –, ki bi standardne ameriške filme približala filmom, kot so Kiarostamijev Kje je hiša mojega prijatelja?, Pasolinijev Evangelij po Mateju ali Moje poletje pri dedku Hou Hsiao-hsiena. Ni se treba ‘opravičevati’ za ‘počasnost’ filmov Abbasa Kiarostamija ali Hou Hsiao-hsiena: otrokom, ki so vajeni drugačnih filmov, drugih ritmov, drugačnih scenarijev, je take filme treba predstaviti mirno in brez zapletanja. Prav tako mirno je treba sprejeti prve reakcije, tudi neprijetne, ki jih izzove šok ob soočenju s filmom, o kakršnem se jim niti sanjalo ni. Edina resnična izkušnja srečanja z umetniškim delom je povezana z občutkom izgona iz udobja lastnih navad in idej. Prizadevati si moramo za takšno srečanje, četudi učinki niso takoj vidni ali izmerljivi. Resnično srečanje z umetnostjo je tisto, ki pusti trajne sledi.

Alain Bergala, iz knjige

Pogovor z avtorjem v slovenskem jeziku sta vodila Maja Krajnc in Andrej Šprah; konsekutiven prevod Jasmina Žgank. Vstop prost.

četrtek, 23. marec ob 13:30–15:15 v Kinodvoru: Seminar za strokovne delavce

Na seminarju za strokovne delavce je Alain Bergala pojasnil vlogo, ki jo imajo filmski pedagogi in učitelji pri filmski vzgoji otrok, saj je zanj vloga šole pri tem bistvenega pomena. Predstavil je novi model filmske vzgoje, ki ga je s sodelavci zasnoval na pobudo takratnega francoskega ministra za izobraževanje Jacka Langa, ter izkušnje pri uvajanju tega modela v praksi. V drugem delu seminarja je bil na voljo za vprašanja in pogovor s strokovnimi delavci. Zagotovljen je bil simultan prevod.

Ob 15:30 je sledila projekcija filma Odstiranje pogleda z Mirjano Borčić (Maja Weiss, Slovenija, 2017, barvni, 52 minut), portretni dokumentarec o pionirki filmske vzgoje, enaindevetdesetletni Mirjani Borčić, filmski pedagoginji in publicistki, ter o začetkih filmske vzgoje in gibanja za filmsko kulturo na Slovenskem. Ogled filma je dopolnil seminar s slovensko izkušnjo filmske vzgoje in razmisleki o njenih temeljnih dilemah nekoč in v sodobnosti.

Knjigo lahko naročite na spletni povezavi ali nam pišete na naslov.

V reviji KINO! 31/32 sta izšla tudi zapisa s pogovora z Alainom Bergalajem v Slovenski kinoteki in njegovega mini-seminarja za učitelje v Kinodvoru.

*Foto iz arhiva Društva za širjenje filmske kulture KINO! in Slovenske kinoteke.