»Vsak tekst, ki sem ga napisal, je bilo žalovanje za to dobo.«
Marcel Štefančič, jr.

Marcel Štefančič jr., že dve desetletji prvo slovensko filmsko pero, svoj kritiški, esejistični in teoretski opus s pričujočima knjigama posveča ameriškim šestdesetim in sedemdesetim letom XX. stoletja: svojemu »prvemu filmu« Divji hordi (»brez tega filma bi danes prodajal karte na logaški železniški postaji«) in več kot 2500(!) filmom iz obdobja med letoma 1967 in 1980 (»ko si bili filmi še nekaj vznemirljivega«), ki jih popiše in analizira v monumentalni zgodovini najbolj ekstatičnega obdobja Hollywooda.

879(!) strani poglobljene teoretske analize sicer časovno kratkega obdobja največjih estetskih, a tudi političnih presežkov ameriške filmske industrije, imenovanega Novi Hollywood, je prežetih z vrsto obsežnih in natančnih analiz posameznih »kanoničnih« filmov dobe (Bonnie & Clyde, Odiseja v vesolju, Taksist, Zadnji tango v Parizu, Noč živih mrtvecev, Žrelo, Nashville, Dvoboj, Kitajska četrt, M*A*S*H, Goli v sedlu, Butch Cassidy in Sundance Kid, Woodstock, Boter 1-2, Apokalipsa zdaj!, Lovec na Jelene, Divja banda, Diplomiranec, Carrie, Teksaški pokol z motorko, Pobesneli bik …) in z vrsto podrobnih študij posameznih režiserjev (Kubrick, Scorsese, Altman, Cimino, Coppola, Carpenter, Corman, Peckinpah …).

Toda filmska zgodovina brez poražencev – spregledanih, prezrtih, bunkeriranih, bankrotiranih, rutinskih, obupno slabih, nizko ali nič proračunskih filmov – ni produktivna. Vsi ti so v Zadnjem filmu ne samo deležni podobno obsežne analize kot »kanonični filmi«, ampak obdobje kot zavržena, potlačena ekonomija filmskih studiev tudi utemeljujejo. Ena izmed veličin te debele knjige je prav v tem, da bralcu odkrije številne, tako v filmskih zgodovinah kot tudi v osebnem filmskem spominu »pozabljene« naslove Novega Hollywooda: Avto smrti, Spopad v jetnišnici, Avtocesta nasilja, Paul Kersey ne oprošča, V nočni vročini, Šampion rodea, Hladnokrvni Luke, Krvava mama, Vlomilec na prostosti, Morilec morilcev, Hladni medij, Dirka smrti 2000, Čistina, Intervjuji z veterani My Laija, Park kaznovanja, Peklenski asfalt, Kvintet, Planet prekletih in, nenazadnje, Hopperjev Zadnji film, po katerem je imenovana knjiga in ki simbolično, s svojo finančno propadlo in kritiško zavrženo usodo, zaznamuje začetek zatona Novega Hollywooda.

Integralna verzija besedila se nahaja v tiskanem KINU!