Fragmenti teksta »Franci Slak: Butni v film, filmografska skica«
Kdaj in kako je Franci Slak kot najstnik butnil v film je druga zgodba, zaenkrat intimna zgodba Francija Slaka, ki jo bo morda nekoč zaupal tudi širši javnosti. Dejstvo pa je, da je gimnazijec Slak leta 1971 s filmom Ples mask butnil v takratno jugoslovansko amatersko in alternativno sceno. Ob vseh priznanjih za ta eksperimentalni in za tisti čas kar presenetljivo ekološko naravnani film pa je Ples mask sprožil tudi številne polemike, saj je v marsikaterem pogledu izzval etablirano politiko in ideologijo ex-jugoslovanskega »off« filma. To pač ni bil film, ki bi se postavljal s kakšno v začetku sedemdesetih let izjemno moderno »disidentsko« držo, se pravi film, ki bi se pridrževal kakšnih purističnih pravil alternativne estetike. Ples mask je namreč film kreativnega naboja, ki se sicer spogleduje z aktualno družbeno problematiko, vendar pa stavi predvsem na inovativnost, drugačnost, nekonvencionalnost, pa čeprav je morda ta stava v tistem času bila prej spontano dejanje kot pa izrazito artikuliran filmski pristop. Kakorkoli, Slak se je že ob vstopu v slovensko kinematografijo predstavil kot izzivalen, polemičen in samosvoj cineast. In takšno gledanje, razumevanje oziroma avtorsko politiko je Franci Slak zadržal do danes, torej več kot dvajset let, pri čemer njegovo prvo desetletje zaznamuje pol-profesionalno fabriciranje, seveda ne v kakšnem pejorativnem pomenu, drugo desetletje pa profesionalna ustvarjalnost.
Po Plesu Mask je Slak posnel še nekaj kratkih eksperimentalnih filmov, omenimo vsaj Praznik (1972) in Baluun Canaan (1974), da bi prehod od »off« k »in«, se pravi od alternativne k profesionalni produkciji, zakoličil s filmom Daily News iz leta 1979. Ta projekt velja za prvi slovenski celovečerni eksperimentalni film, ki je bil posnet na super 8 mm trak in kasneje povečan na 16 mm format. Filmski eksperimenti so praviloma v opreki z zgodbo, prav zato se z nekakšno noro zaverovanostjo naslanjajo na sliko oziroma na sliko/zvok, pa naj bo ta slika sublimni odsev, magična senca, celo le svetlobni pramen ali pa simulakr z vso fizično, materialno težo sveta. In film Daily News je kolaž tovrstnih podob, ki so eksplicitno zavezane avtorjevi osebni mitologiji, saj si lahko privošči »izrazno svobodo«, ker ni pogojena s tistim zunaj-filmskim momentom, ki se mu praviloma pravi denar.
vir: arhiv Slovenske kinoteke, rokopis iz zapuščine Silvana Furlana