Vsak taksidermist ima svojo Galatejo
Zgodba kratkega animiranega filma Soma (2019) Sandre Jovanovske se odvija v recikliranem svetu, kjer mesar zasvoji bolanega nagačevalca. Droga, ki mu jo ponuja kot zdravilo, ga sicer ozdravi kihanja, vendar pa je to le simptom njegove osamljenosti in žalosti zaradi izgubljene ljubezni. Z zaužitjem te droge se v nagačevalcu ponovno prebudijo ljubezenski čuti.
V tem začasnem stanju se nagačevalčevo dojemanje sveta spremeni, kar odrazi dinamika, ki jo oblikujeta izvrstno montirana srhljiva glasba in niz krajših kadrov. Scenografija je zaradi mikrokozmosa, v katerem prebivata le nagačevalec in mesar, namerno konceptualna. Tako skozi zgodbo ostaja enaka, vendar spremembo njene funkcije omogoča uporaba ready-made predmetov, ki izvirajo iz straniščne školjke in gradijo ta svet. Predmeti oživijo v drugačni obliki in pritegnejo nagačevalčevo pozornost. V njih prepoznava potencial za ustvarjanje.
Nagačevalca pridobljeni občutki začasne sreče preplavijo s spomini sanj, v katerih poplesava njegova ljubezen. Te spomine želi ohraniti tako, da naredi tisto, kar kot taksidermist zna najbolje – neživemu materialu vdihne podobo življenja, v upanju, da nazaj prikliče ljubezen, ki jo je izgubil. Za sestavne dele telesa uporabi odpadni material scenografijo. Ta poskus recikliranja je uspešen, samo kadar ima nagačevalec v sistemu drogo. Z vsakim popuščanjem učinkov se podoba njegove ljubezni, plesalke, ki jo sestavlja, začne spreminjati in razstavljati. S tem je primoran poseči po novi dozi, ki bo vzpodbudila njegovo ustvarjalnost. Želenega napredka pri sestavljanju plesalke ni, saj v treznem stanju nagačevalec uzre pravo podobo plesalke, ki je nedokončana in mrtva.
Nekoč mesar uzre nagačevalčevo stvaritev in prevzame ga njena lepota. Zavrne višje plačilo, ki ga je nagačevalec pripravljen dati, v zameno zahteva njegovo plesalko. Postavljen je v težko situacijo, odločiti se mora med ljubeznijo, ki ji je ponovno vdihnil življenje, in drogo. Izbere slednjo in se popolnoma pogubi. V stanju treznosti začne svet okoli njega razpadati, estetika grdega, ki jo ustvarja ta sestava različnih materialov, se pojača. Recikliran material, ki gradi svet, se povrne v odpadnega.
V spoznanju izgube in smisla, ki mu ga ljubezen predstavlja, se nameni k mesarju v sosednjo hišo. Obupan nagačevalec ob prihodu uzre nepričakovan prizor, ki razgrne izvor droge. Mesar drogo pridobiva iz človeške some (gr. telo), ki jo kot antagonist zgodbe dekonstruira, in z njeno vsebino, materijo življenja zasvaja otopele množice.
»Odvisnost je v resnici del nas – je v naši naravi in do neke mere se sami odločamo,«1 je sporočilo, ki ga avtorica upodablja s povezavo droge in človeškega mesa. Odvisnost droge je presežena z obsedeno zasvojenostjo ustvarjalnega procesa, ki nagačevalca obsodi na propad.
- Krajnc, Maja. 2019: »Multisvet: Pogovor s Sandro Jovanovsko, režisersko kratkega animiranega filma Soma (2019)«. Dostopno na https://e-kino.si/ostrenje-pogleda-prispevek/multisvet/?fbclid=IwAR20Tei8eJPQ5Lk2BhjTPrO_aTE1sBosKcUrqiR3DVR0hBF9SYvsQISu1C8; pridobljeno: 7. 12. 2020