Kamera, Mojca, akcija!
Kdo je Mojca? Velikokrat ne posvečamo pretirane pozornosti značilnostim ženskega lika v slovenski kinematografiji. Vse prej opazimo oblačila ali obutev, ki jo razkazuje. Če ima povrh tega še čedno postavo, zaženemo spletni brskalnik in v iskalno okno vtipkamo igralkino ime. Velikokrat se zgodi, da je Mojca, ki v filmu igra osamljeno dvajsetletnico, v resnici mati dveh otrok in srečno poročena.
Mojca je velikokrat trpela, bila je izločena, zamenjana za coprnico, ostala je brez pravice odločanja. Lahko bi rekli, da je njeno življenje nadzoroval nekdo drug: moški. Govorim s perspektive zgodovine ženskega lika na Slovenskem oziroma o samih začetkih filmskega ustvarjanja v deželi pod Alpami. Tako kot v sami zgodovini je tudi ženski lik v filmu skozi čas dobival vedno več svobode, pravic in spoštovanja. Postajal je manj odvisen od drugih likov, ki so mu v preteklosti nekoliko vraževerno rečeno krojili usodo. Mojca ni imela oblasti. Moški liki so bili tisti, ki so odločali znotraj družine, bili postavljeni na visoke družbene položaje in vedno so o vsem imeli prav. Družbeni status ženske tistega časa je okarakteriziral Mojco. Zanimiva je opazka, da se je vsakemu liku matere rodil sin in ne hči, da je bila ženska vedno kriva za vse zagate, da je bilo v filmu vse storjeno po navodilih močnejšega spola.
Ženski lik se je navkljub omenjenim omejitvah skozi zgodovino razvijal. Danes je Mojca enakopravna Janezu. Sama lahko vzdržuje družino in ni je treba cele dneve čepeti doma, temveč si dovoli skočiti v mesto na kavo s prijateljicami, na poslovni sestanek v tujino in morda ji ostane čas še za kakšen nakup v trgovskem centru.
Mojco so v filmu Kaj pa Mojca? (2014) razdelili na več Mojčic, predvsem na podlagi njihovih značilnosti. Tako v slovenskem filmskem prostoru nastopajo zapeljivke, zagovornice avtoritete, zvezde slovenske kinematografije …
Se vam že kaj sanja, kdo bi lahko bila Mojca?