Nasilni mačkoni
Na samotnem otoku prebiva skupina tigric, ki v sproščenem vzdušju poležavajo in uživajo v mirnem okolju. Tople, žive barve, ptičje petje in počasno premikanje rastlinja zrcalijo njihovo razpoloženje. Spokojni mir pa zmoti stari črno-beli tiger, ki se želi pred skupino pokazati s svojo močjo. Tako se začne kratki animirani film Vulkanski otok (Vulkánsziget, 2016) Anne Kate Lovrity, katerega začetni umirjeni ritem se hitro pospešuje. Tigričino zanimanje za starejšega tigra se postopoma sprevrača v vedno večji strah, ko začne slutiti, da jo zasleduje. Računalniška 2D kolažna animacija slutnjo prikaže tako, da se ob tigričinem spokojnem uživanju v pisani okolici ena izmed ploskev v ozadju obarva v značilni črno-beli vzorec, skupaj z naraščanjem zavedanja, se veča tudi obarvana ploskev. Če gre v začetku za skalo, se proti koncu z vzorcem obarva celo gorovje. Kot je povedala avtorica, je želela občutja likov prikazati skozi okolje1, tigričin strah tako upodobijo močne barvite lise in ploskve rastlinja, ki sunkovito poplesavajo po platnu in prikazujejo tigričin pogled med bežanjem. Nemoč nakaže tudi njena majhna podoba obrnjena proti prostranemu morju, v ozadju pa ves čas bobni vulkan.
Odnos med tigrico in tigrom spominja na odnos med plenom in plenilcem. Plenilec je tisti, ki se ne more vzdržati svojih nagnjenj, nad mlado tigrico vlada s svojo surovo močjo. Podoben odnos med moškim in žensko prikaže tudi računalniška risana 2D animacija Vez (Kötelék, 2016) Judit Wunder. Tudi ona upodobi suroveža, metaforično ga prikaže kot velikega počlovečenega črnega mačkona s strogim pogledom, ki ob večerih obiskuje svojo ljubimko. V nasprotju z Vulkanskim otokom v Vezi prevladujejo sivine, ki nakazujejo na ljubimkino osamljenost in nenavaden odnos. Cel dan namreč preživi v pripravljanju na večerno snidenje, vendar mačkona bolj kot drobna izkazovanja naklonjenosti zanimajo druge stvari … Slednje film prikaže na izviren način, njuno spolno privlačnost upodobi v obliki rdečega klopčiča, ki je tudi edini obarvan predmet in nakazuje, da je spolnost, prikazana kot igra s klobčičem, s katero spleteta medsebojno vez, edina stvar, v kateri se ujameta. Nekega dne ženski iz las zrastejo mačji mladiči, takrat jo mačkon preneha obiskovati.
Tako Vulkanski otok kot Vez žensko v odnosu do moškega prikažeta v šibkejši poziciji, če gre pri prvi za mlado tigrico, ki ne more ubežati moški premoči, gre pri drugi za žensko, ki ostane sama z otroki, kar pa ji niti ne predstavlja problema. Končno ima namreč nekoga, ki sprejema njeno naklonjenost, vendar avtorici nobeni od protagonistk ne namenita srečnega konca. Če prva z otoka ne more ubežati, je vse, kar ji preostane namesto vdaje samouničenje, s čimer pride tudi do izničenja rastlinja pod bruhajočo lavo. Drugi pa ponovno najdeno veselje prekine ravno dolgo odsotni mačkon, ko ji nasilno odreže lase. Gre za diplomska filma, ki sta nedavno nastala na madžarski akademiji MOME. Avtorici upodobita odnose med spoloma, ki jih že dolgo poznamo, pogosto se jih povezuje z nasiljem nad ženskami. Da o tem še vedno govorijo mlade filmske ustvarjalke, kaže na to, da se kot družba nismo ravno daleč premaknili.
- »MOME Anim diploma film world premier at Berlinale«. Dostopno na: http://anim.mome.hu/en/mome-anim-diploma-film-a-berlinale-n/; pridobljeno: 4. 12. 2018