Celotnega sveta bo kmalu konec – črna, krhka telesa, ki se luščijo v pepel…

Mick Travis

Film Če bi… (If…, 1968) režiserja Lindsayja Andersona, enega glavnih predstavnikov britanskega novega vala, je leta 1969 v Cannesu prejel zlato palmo za najboljši film in še danes velja za glavnega predstavnika gibanja free cinema – kar se kaže tako skozi fragmentirano pripoved zgodbe, kakor skozi ideje, ki jih film predstavlja.

Novo šolsko leto. Malcolm McDowell se v svoji debitantski glavni vlogi Micka Travisa ponovno vrne v šolo. Tam veljajo strogi represivni zakoni, do katerih anarhist Travis goji porogljiv prezir. Film izrecno prikaže njegov vse večji odpor, ki ga izkazuje z lepljenjem posterjev znanih upornikov ali pa denimo takrat, ko ga njemu nadrejeni študenti pretepajo. Istočasno pa nek drug študent pod mikroskopom opazuje mikrobe, ki se razraščajo kot sovraštvo v Mickovi glavi, ko molče prenaša udarce. V subtilnem kontrastu pa film vseskozi ponuja portret mladega bruca Juta, ki se kot naiven deček vedno bolj predaja konformizmu in tako pridobiva na ugledu.

Če bi… (If…, Lindsay Anderson, 1968)

Film zajame duh časa, nastal je namreč le leto po tem, ko v Angliji homoseksualnosti niso več kazensko preganjali, snemanje pa se je začelo le nekaj mesecev pred znamenitimi študentskimi protesti v Parizu maja 1968. Prav tako je zaradi svojih prikazov rigidnosti šolskega sistema, boja proti konformizmu in karikaturo militantne drže (v internatu je vojaško usposabljanje eden glavnih predmetov in osrednja tema pridig) aktualen še danes.

Prepoznamo lahko tudi vzporednice s filmom Nezadostno iz vedenja (Zero de conduite, 1933) Jeana Vigoja, enega glavnih predstavnikov francoskega poetičnega realizma, ki je bil, kakor Mick Travis, tudi sam anarhist. Vigojev film je bil do konca druge svetovne vojne prepovedan prav zaradi aluzij na homoseksualnost, upora učencev proti učiteljem in na splošno kritičnega prikaza francoskega šolstva. Po besedah Andreja Gustinčiča se filma končata enako – študentje na strehi napadejo svoje učitelje; v Andersonovem filmu z avtomatskim orožjem. Kakor Travis v Če bi ….: »Kaj ostane, če svoboda pade? Kdo umre, če Anglija preživi?«