Teža uteži in teža življenja
Dvigovalec uteži (Sztangista, 2020) poljsko-ukrajinskega režiserja Dmytra Sukholytkyy-Sobchuka, ki se je podpisal še pod scenarij in montažo filma, je na videz preprosta zgodba o dvigovalcu uteži, ki se pripravlja na prvenstvo, pod površjem pa skriva premišljeno psihološko študijo glavnega lika. Dvigovalec uteži nekaj dni pred tekmovanjem izve, da mu je umrl oče. A prvenstsvo je pred vrati, zato dvigovalec brez večjega oklevanja mami sporoči, da ga na pogreb ne bo.
Sukholytkyy-Sobchuk je našel navdih v svetopisemski zgodbi o trojni zatajitvi apostola Petra. Za vse, ki ste preskočili ure verouka: Peter po Kristusovi smrti trikrat zanika poznanstvo in kakršnokoli povezavo z umrlim, da bi rešil lastno kožo. Navdahnila so ga tudi umetniška dela, ki so nastala na isto temo, kar se odraža tudi v precizni, vizualno dovršeni statični filmski fotografiji. Avtor je film opisal kot eksperimentalno mešanico med »dokumentarcem in sliko«. Dokumentarističnost izhaja iz avtorjeve izkušnje treniranja dvigovanja uteži, zaradi česar pridobi film občutek pristnost. Glavnega igralca Aleksander Loy je izbral na avdiciji, na kateri so lahko sodelovali samo profesionalni dvigovalci uteži. Slikarski vpliv je viden tudi v kadriranju, saj je v tridesetminutnem filmu samo 19 kadrov. Konsistenta estetika ukrajinskih telovadnic, uniformiranih dvigovalcev uteži, term in socialističnih blokov je odeta v sivino in meglice ter prežeta s postsovjetskim duhom.
Ko dvigovalec uteži zataji svojega očeta, se nekaj v njem vendarle premakne. Krivda ga utesnjuje in mu preusmerja pozornost med treningi. Njegova odsotnost in zamišljenost je prikazana s pogledi v prazno in popolnim ignoriranjem okolice. Zato ga tudi zapusti punca, ki se počuti zapostavljeno, ker več pozornosti namenja beležki treningov kot njej. Režiser prikaže temno plat tekmovalnega športa – doping, neprestano odrekanje in garanje, hkrati pa je jasno razvidna njegova naklonjenost do dvigovanja uteži. Lik trenerja prikaže kot zahtevno osebo, a vseeno kot glavno oporo in očetovsko figuro. Film deluje kot pristen prikaz sveta profesionalnega športa, kjer je dovoljeno vse, kar vodi do zmage.