»Jezik in prizori v filmu so primerni za kaljenje miru.« Takšen je uvod v večkrat nagrajeni madžarski animirani celovečerec Okrožje! (Nyócker!, 2004), ki je nastal pod režijsko taktirko Árona Gauderja. Žal osiromašen prevod prepreči, da bi v celoti zajeli sočen jezik dialogov in pesmi – ujeti pravi ritem in pomen ulične madžarščine in romščine bi od prevajalca zahtevalo veliko večji angažma –, zato pa ne moremo mimo okorne, a za tisti čas izjemno inovativne vizualne pripovedi.

Okrožje! (Nyócker!, Áron Gauder, 2004)

Okrožje! nadaljuje tradicijo madžarskega animiranega filma, ki se je med drugim zgledoval tudi po stripovski in karikaturni umetnosti. Vsak posamezni kader tako deluje kot izrez iz kakšnega gangsterskega najstniškega stripa iz začetka prejšnjega desetletja. Avtorji sami so filmu pridali oznako »geto«, saj so zloglasno osmo okrožje v Budimpešti spremenili v eksotičen geto okoliš, kakršnega opevajo ameriški raperji. Namesto Afroameričanov se v budimpeškem okrožju z nelegalnimi posli in podkupovanjem ukvarjajo Romi in imigrantje, ne manjka pa tudi prostitutk z bujnim oprsjem – konec koncev se le nahajamo v osrčju vzhodnoevropske prostitucije.

Hip-hop kultura, ki je bila na prehodu v novo tisočletje na samem vrhu popularne kulture, prežema celoten film. Vidna je v karikiranih oblačilih protagonistov, kot tudi v satiričnih glasbenih vložkih, ki filmu pridajo duh muzikala. Kljub globalnim težnjam film ostaja zvest lokalnemu okolju: hip-hop ritmi se zmešajo z ritmi romske glasbe, kakršno ustvarja raper L. L. Junior, ki je tudi posodil glas glavnemu liku Ricsiju. Poleg že omenjenih prostituk in podkupljenih policajev, urbano postsocialistično okolje stereotipizarjo tudi člani ukrajinske mafije, romska vedeževalka, kitajski lastnik restavracije in nenehni spori med pripadniki različnih skupnosti (Romov, Madžarov, pa tudi Arabcev).

Stereotipno okolje presežejo le otroci, za katere revščina, prostitucija, kot tudi gravitacija ter prostor in čas nimajo pomena. Ko se romski najstnik Ricsi od svojega strica nauči, da je denar sveta vladar, s prijatelji skuje načrt – odkrili bodo nafto, obogateli in tako za vekomaj končali spor med starši. Ta fantastična zgodba se v filmu preplete z motivom shakespearjanske zgodbe o Romeu in Juliji, motivi gangsterskega filma in geopolitične satire. Z odkritjem nafte osmo okrožje resda obogati, a to sproži globalno krizo. V dogajanje se vključijo najpomembnejši akterji takratne politike: George W. Bush jr., Vladimir Putin, Tony Blair in celo Papež Janez Pavel II – v investicije takšnih razsežnosti se mora vključiti seveda tudi cerkev. Vrhunec ironije je dosežen, ko George W. Bush jr. na televiziji slavnostno pove, da je krize konec, saj je nad Bukarešto poslal bombo in se pri tem ne zave, da je porušil napačno mesto. Zaradi vulgarnega načina smešenja svetovnega političnega dogajanja in črnega humorja je film dobil oznako madžarski South Park.

Filmski ustvarjalci so ob pomanjkanju sredstev – gre za nizkoproračunski film – iskali bližnjice, kar je z vidika animacije ustvarilo nenavadno zmes raznolikih tehnik. Telesa likov so tako ročno narisana in izrezana, njihovo gibanje pa ustvarja dvodimenzionalno stop animacijo, medtem ko je okrožje predstavljeno s ceneno 3D animacijo. Na nerodno animirana telesa so prilepljeni realistični posnetki obrazov igralcev, ki so likom posodili glas. Obrazi so grafično obogateni (na primer z dodatnimi linijami so poudarjene trepalnice in karikirani njihovi izrazi) in digitalno popačeni, okorna animacija glav, ki ne sledijo pogledom, gledalca zmede, saj ni več prepričan, ali lik nagovarja njega ali druge like v filmu.

Okrožje! je izrazito trendovski produkt, v čemer spomni na slovensko uspešnico Tu pa tam (2004), ki je nastala v enakem obdobju (seveda v zelo omiljeni obliki). Film sledi pravilom svetovnega razvedrilnega trga, od koder črpa tako politični kot tudi estetski navdih. V prikazu globalnega in lokalnega okolja poskuša biti družbenokritičen, včasih tudi ciničen, vendar nikoli ne seže globlje od površnega aktualiziranja steretipov in širšega družbenega dogajanja.