Dekle (Eltávozott nap, 1968) je celovečerni prvenec Márte Mészáros in hkrati prvi film ženske režiserke na Madžarskem. Prikazuje skrivnostno, nedostopno in nepredvidljivo mladenko Szõnyi Erzsi v interakcijah z moškimi.

Mészáros izjemno lirično, a hkrati realistično prikaže življenje tovarniške delavke, Erzsi, ki samostojno manevrira skozi vsakodnevne ovire mlade ženske v Budimpešti. Vizualno najbolj opazen, preprost, a simbolno bogat motiv je prodoren pogled protagonistke, ki ga je mogoče opaziti že v uvodni špici. Sinjina in resnost v njenem pogledu, ki jo spremlja skrivnostna molčečnost, je kot vaba za tavajoče, izgubljene moške, ki se ji ne morejo upreti. Mészáros preigrava nakazano vlogo femme fatale na nedirekten in netipičen način. Erzsin svoj pogled pogosto usmerja stran od moških, ki so vedno v njeni bližini. Tudi ko jo nagovarjajo, jim ne nameni očesnega stika in jim rezko ter jedrnato odgovarja. Kljub njihovem moledovanju, je njena pozornost usmerjena drugam, moško občudovanje je ne premami. A vseeno ne deluje popolnoma nedostopno, saj jim vsake toliko nameni drobec pozornosti – le toliko, da si je zaželijo še bolj – preden se spet odmakne v svoj zamišljeni svet.

Je izjemno nepredvidljiva in kdaj preseneti s pozitivnimi odzivi na prigovarjanja moških. Več pozornosti nepričakovano nameni mlademu snubcu, ki jo ogovori na vlaku, in z njim preživi noč. Vlogi moškega in ženske se tako obrneta, Erzsi je tista, ki po njunem intimnem vrtincu ostane hladna in oddaljena. Ko zaključita, se obleče in odide na vlak. Kot razlog za njen hladen pogled bi bilo mogoče razumeti njeno osamljenost in zdolgočasenost, zaradi katerih se k nesrečnemu ljubimcu še enkrat vrne. A vseeno ostaja precej nedorečen lik, saj njene geste in pogledi nikoli ne ustvarijo enoznačnega pomena. Nobena oblika pozornosti je ne izpolni, ni pa zares jasno, zakaj.

Zdi se, da osamljenost in zdolgočasenost izhajata iz njene družinske zgodbe – odraščala je namreč kot sirota, kar je skoraj edina informacija, ki jo izvemo. Erzsi prvi stik z mamo sooči z ogromno praznino in tako spravi v še večjo osamljenost. Zaključek nenadno preseneti, ko nastopi prvi moški lik, s katerim Erzsi naveže očesni stik. Zdi se, kot da je nekaj drugačnega na njem. Nenadni zasuk pogleda, ki se iz daljave obrne proti svetlolasemu neznancu, namigne, da Erzsi prevzema nadzor nad moškimi. Tu je spet možno opaziti preobrat moške in ženske vloge. Erzsi se postavlja v dominantno pozicijo, v vlogo moškega, ki je pred tem v patriarhatu držal pozicijo močnejšega. S tem avtorica poudari kontrast med Madžarskim podeželjem, kjer so ženske še vedno ponižne in podrejene, Erzsi pa je moderna ženska, ki samozavestno prevzema vodilno vlogo.