balKam

Urban Mihevc Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Tragedija na distanci

Bosanska drama Kuduz (1989) sledi bivšemu zaporniku Bećirju Kuduzu in njegovi ponovni integraciji v ruralno bosansko skupnost v sredini osemdesetih let. Film se začne z uvodnim govorom enega izmed železniških delavcev na bližnji postaji. Govori o tem, kako naj Bećir Kuduz ne bi nikoli obstajal, da ga nihče ne pozna, tudi nek stoletni starešina, ki pozna vse v teh koncih, naj bi zanikal, da bi z...

Urban Mihevc Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Gibanje pri miru

Kratki filmski esej Silvestra Kolbasa Tovarna filmov (Tvornica filmova, 2022) prikazuje propadlo tovarno filmov Fotokemika iz vasi Samobor, nekdanje največje proizvajalke fotografskih materialov v regiji. Gledalec v filmu opazuje fotografije propadle tovarne, fotomaterialov in kemikalij. Istočasno opazuje fotografije posnete na fotografski material s pretečenim rokom, narejen v tovarni Fotokemi...

Marijana Kuljanac Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Odnos živega in neživega

Vzdušje filma Tovarna filmov (Tvornica filmova, 2022) hrvaškega filmskega ustvarjalca Silvestra Kolbasa je prežeto z odnosom med živim in neživim. To razmerje je prikazano z nagonom k ohranjanju nečesa, kar je že skoraj umrlo, ter hkratnim upanjem, da bo življenje spet v popolnosti zašlo v prostor obstoja te skoraj že mrtve stvari. Film je ustvarjen iz množice črno-belih analognih fotografij, k...

Urban Mihevc Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Dva propada, isti absurd

Slučaj Harms (1987) je jugoslovanski film, ki prikazuje zadnje dni ruskega avantgardnega pisatelja in pesnika Danijela Ivanoviča Harmsa, ustanovitelja enega od zadnjih ruskih avantgardnih kolektivov OBERIU. Prolog filma deluje kot filmov lastni manifest, kjer ruski državni znanstvenik napove konec samooklicanih umetnikov in genijev, ki so madež v sovjetski družbi. Obenem pa je film, ki je posne...

Marijana Kuljanac Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Četrte stene ne moreš razbiti, če je sploh nimaš

Posegati v četrto steno v kontekstu filma je isto kot kazati tehniko, ki je uporabljena pri snemanju. Pozornost gre stran od filma in se ustavi na zavedanju sebe v procesu opazovanja likov, ki opazujejo prostor, v katerem se nahaja filmska zgodba. Rezultati so lahko različni, ena od možnosti pa je, da se filmski iluziji preprosto ne verjame. Slučaj Harms (1987) element četrte stene vzame kot gl...

Alen Golež Ostrenje pogleda na balKamu 2023!

Pripoved kot strukturno bistvo in doživljajska odvečnost

Prvi slovenski celovečerec in gorniški film, V kraljestvu Zlatoroga (1931), popolno uteleša tisto staro rečenico, ki jo pogostokrat slišimo prav od gornikov, tj. da je "pot pomembnejša od cilja". V filmu namreč spremljamo tri mladeniče (arhetipe delavca, kmeta in študenta) na njihovi poti proti Triglavu, na vrh katerega se tudi povzpnejo. Vrh Triglava je za fante bistvo njihovega popotovanja – ...

Andrej Grandovec Ostrenje pogleda na balKam-u! 2020

Ranjen moški ego v vesolju

Leta 2148 je svet uničen in popolnoma izkoriščen, zato se postopoma vzpostavlja socializem, ki naj bi človeštvo in planet ponovno spravil v ravnovesje. Korporacije tako svoj pogled usmerijo izven meja planeta. Milutin, osamljen in psihično nestabilen astronavt, se odpravi na misijo, na kateri naj bi do ozvezdja Alfa Centauri pripeljal vesoljsko ladjo korporacije Ederlezi in tam implementiral id...

Zala Žagar Ostrenje pogleda na balKam-u! 2020

Sarajevski omnibus

V sklopu Filmskega festivala v Cannesu je že šesto leto zapored potekal mednarodni projekt, ki povezuje mlade filmske ustvarjalke in ustvarjalce z vseh koncev sveta. Iniciativa poimenovana The Factory vsako leto izbere določeno državo, v kateri pet mladih režiserk in režiserjev sodeluje z režiserkami in režiserji iz drugih držav; lani so bili recimo k sodelovanju povabljeni ustvarjalci iz Grčij...

Marko Vrbič Ostrenje pogleda na balKam-u! 2020

Kri, perje in blato

V Jugoslaviji so se v prvih povojnih letih »filmi, ki so bili snemani predvsem za propagandne in didaktične namene, tematsko posvečali zlasti idealističnemu opevanju in povzdigovanju preteklosti« (Krajnc). Temu je sledil revolt svobodomiselnih režiserjev, t .i. »črnovalovcev«, ki so naslavljali tematike, o katerih se ni odkrito govorilo: brezposelnost, brezdomstvo, revščino, kriminal, družbeno ...

Marko Vrbič Ostrenje pogleda na balKam-u! 2020

Še neizpričan odnos

Zgodovina ljubezni (2018) z mojstrsko filmsko govorico spomni na Malickov Čudežu naproti (To the Wonder, 2012), njena glasba pa na Wagnerjevo opero Tristan in Izolda iz Von Trierjeve Melanholije (Melancholia, 2011). Prosenc filma ne razume kot »ilustracijo zgodbe, ampak kot ustvarjanje filmske izkušnje skozi vse aspekte filmskega jezika,« ki so si med seboj enakovredni....